Strona wykorzystuje pliki cookies.
Możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w swojej przeglądarce internetowej.

Szkoła Dialogu Polska - regulamin projektu

REGULAMIN PROJEKTU UCZNIOWSKIEGO
W RAMACH PROGRAMU SZKOŁA DIALOGU POLSKA

 I. ZASADY OGÓLNE

  1. Niniejszy regulamin stanowi wytyczne realizacji projektu uczniowskiego w ramach programu edukacyjnego „Szkoła Dialogu" Fundacji Forum Dialogu. (szczegółowy opis programu na stronie: www.dialog.org.pl).

  2. Podmiotem prowadzącym program jest Fundacja Forum Dialogu z siedzibą w Warszawie, przy ul. Krakowskie Przedmieście 6.

  3. Projekt uczniowski stanowi integralny element programu „Szkoła Dialogu". Placówki przystępujące do programu „Szkoła Dialogu" deklarują tym samym chęć realizacji projektu przez uczniów wytypowanych do wzięcia udziału w programie.

  4. Na projekt uczniowski składa się przygotowanie oraz przeprowadzenie przez uczniów wycieczki po miejscach związanych z lokalną społecznością żydowską oraz przygotowanie sprawozdania, które ma stanowić trwały zapis działań podjętych przez uczniów.

  5. Projekt (wycieczka oraz sprawozdanie) w semestrze wiosennym 2014r. powinien być zrealizowany do dnia 30 czerwca 2014r. W przypadku sprawozdań nadsyłanych pocztą decyduje data stempla pocztowego.

  6. Zrealizowane przez uczniów projekty biorą udział w ogólnopolskim konkursie, którego rozstrzygnięcie odbędzie się na uroczystym podsumowaniu projektu – Gali Szkoły Dialogu w styczniu 2015r..

  7. W sprawach nieuregulowanych niniejszym regulaminem uczestnicy projektu mogą kontaktować się z koordynatorką programu p. Aleksandrą Tomaszewską drogą internetową: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript..p">Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript..pl bądź telefoniczną: 22 551 50 25


II. SZCZEGÓŁOWY OPIS SKŁADOWYCH PROJEKTU UCZNIOWSKIEGO:
    WYCIECZKI I SPRAWOZDANIA

W ramach warsztatów prowadzonych przez trenerów Forum Dialogu uczniowie zdobywają wiedzę dotyczącą kultury żydowskiej, jak i umiejętności potrzebne przy realizacji projektu: uczą się planować działania, wybierają liderów grupy, rozdzielają zadania. Uczestnicy pod okiem trenerów zdobywają narzędzia i wiedzę, które pozwolą im na samodzielne stworzenie wycieczki, związanej z dziedzictwem żydowskim w ich miejscowości.

  1. Wycieczka

a) Wycieczka stanowi pierwszy element projektu. Uczniowie przygotowują wycieczkę po miejscach związanych z dziedzictwem żydowskim i kulturą żydowską w swojej miejscowości.

b) Wycieczka przygotowywana jest samodzielnie przez uczniów, przy wsparciu merytorycznym oraz technicznym trenerów Fundacji i nauczyciela - opiekuna projektu.

c) Uczniowie rozpoczynają przygotowania do wycieczki w trakcie II warsztatu z trenerami Fundacji. W trakcie spotkania dokonują podziału zadań oraz ustalają kto będzie liderem/liderami projektu. Pomiędzy II a III warsztatem zadaniem uczniów jest zebranie informacji na temat lokalnego dziedzictwa żydowskiego oraz zaplanowanie trasy wycieczki. Podczas zbierania informacji bardzo ważne jest, aby uczniowie korzystali z różnorodnych źródeł: lokalnych monografii na temat historii Żydów, zbiorów dokumentów dostępnych w lokalnych archiwach, bibliotekach, muzeach, dokumentów i materiałów instytucji publicznych, punktów turystycznych, organizacji pozarządowych, lokalnych ksiąg Pamięci oraz Internetu. Niezwykle cenne są również wywiady ze starszymi członkami lokalnej społeczności.

d) Uczniowie prezentują swoją wycieczkę po raz pierwszy podczas III warsztatu trenerom Fundacji (tzw. „wycieczka próbna"). Wówczas grupa wspólnie z trenerami analizuje jej przebieg i wyciąga wnioski, które mają pomóc w dopracowaniu wycieczki, która będzie prezentowana społeczności lokalnej w późniejszym terminie (tzw. „wycieczka konkursowa").

e) Po zakończeniu cyklu warsztatów, przy wsparciu nauczyciela – opiekuna projektu, uczniowie przeprowadzają "wycieczkę konkursową" dla wybranej przez siebie grupy mieszkańców. Jej odbiorcami powinni być przedstawiciele społeczności lokalnej: rodzice, dziadkowie, władze miasta, przedstawiciele instytucji publicznych i organizacji pozarządowych, nauczyciele, rówieśnicy. Wybór grupy odbiorców należy do uczniów.

f) Forma wycieczki jest dowolna, zachęcamy jednak do stosowania form aktywnych, włączających uczestników w przebieg zwiedzania. Może być to spacer prowadzony przez uczniów-przewodników, bieg patrolowy, gra miejska etc. Należy jednak pamiętać, aby forma i tryb wycieczki dopasowane były do grupy odbiorców. Uczniowie decydują również o elementach dodatkowych wycieczki - takich jak happeningi, inscenizacje, pokazy filmów i zdjęć, konkursy, warsztaty etc.

g) Zarówno w trakcie przygotowań do tzw. „wycieczki próbnej", jak i „wycieczki konkursowej" uczniowie pozostają w kontakcie z trenerami Fundacji. Trenerzy udzielają rad i wspierają uczniów w realizacji projektu. Na podstawie informacji od uczniów przygotowują także raport trenerski z przygotowań wycieczki, który brany jest pod uwagę przy ocenie projektu uczniowskiego.

     2. Sprawozdanie

a) Sprawozdanie stanowi drugi równoważny element projektu uczniowskiego. Po przeprowadzeniu "wycieczki konkursowej" uczniowie przygotowują dokumentację z jej przebiegu oraz zdobytych materiałów i informacji na temat lokalnego dziedzictwa żydowskiego. 

b) Sprawozdanie powinno zawierać następujące informacje:

  • trasa wycieczki wraz z opisem miejsc uwzględnionych w scenariuszu
  • informacja na temat grupy odbiorców oraz liczby osób uczestniczących w wycieczce konkursowej
  • przedstawienie formy wycieczki, wydarzeń dodatkowych oraz narzędzi użytych do przekazania wiedzy jej uczestnikom (np. materiały audiowizualne, strony internetowe, blogi, foldery, plakaty, makiety, pokazy filmów, wystawy itp.)zebrane od uczestników wypowiedzi na temat wycieczki
  • informacje nt. ew. współpracy z władzami miasta czy mediami

c) Forma sprawozdania jest dowolna - zachęcamy jednak do tworzenia takich sprawozdań, które będą trwałym nośnikiem zebranych przez uczniów informacji, to znaczy będą mogły być prezentowane wielokrotnie, szerokiej grupie odbiorców. Do form takich zaliczamy m.in.: audio przewodniki, przewodniki drukowane z możliwością wielokrotnego powielania, filmy ,słuchowiska, strony internetowe, wystawy, blogi etc. Trwałość projektu uczniowskiego jest jednym z najważniejszych kryteriów jego oceny.

d) Sprawozdanie należy dostarczyć do biura Fundacji w terminie wskazanym w Zasadach Ogólnych Regulaminu. 

 
III. KRYTERIA OCENY PROJEKTU UCZNIOWSKIEGO

  1. Na podstawie nadesłanych sprawozdań oraz raportów trenerskich Fundacja Forum Dialogu dokonuje dwuetapowej oceny projektu uczniowskiego. W pierwszym etapie zespół Fundacji wybiera projekty finałowe, które następnie zostają zaprezentowane i poddane ocenie zewnętrznej Komisji zaproszonych do współpracy ekspertów. W trakcie drugiego etapu Komisja dokonuje wyboru laureatów oraz wyróżnionych w konkursie. 

  2. W trakcie oceny projektów brane są pod uwagę 3 podstawowe kryteria: 

a) Wpływ projektu i jego trwałość (wpływ projektu na środowisko lokalne oraz zasięg jego oddziaływania, perspektywy wykorzystania zdobytego materiału w przyszłości, możliwość jego wielokrotnego używania i przekazania dalej społeczności lokalnej). Punktacja: od 0 do 10 punktów.

b) Aspekty merytoryczne (rzetelność prezentowanych informacji, trafność podjętego tematu w konkretnym środowisku lokalnym). Punktacja: 0 – 7 punktów.

c) Zaangażowanie i samodzielność uczniów (wkład pracy uczniów w projekt, kreatywność oraz dodatkowe działania podjęte przez uczniów w ramach pracy nad projektem , praca w grupie). Punktacja : 0 – 5 punktów.

d) Estetyka projektu (forma sprawozdania i jej trwałość , przejrzystość przedstawienia informacji). Punktacja: 0 – 3 punkty


    3. Zwracamy uwagę, że najważniejszym kryterium oceny, dającym możliwość zdobycia największej liczby punktów, jest kryterium trwałości projektu.


IV. GALA SZKOŁY DIALOGU

  1. Rozstrzygnięcie konkursu na najlepszy projekt uczniowski zrealizowany w ramach programu „Szkoła Dialogu” w 2014 roku nastąpi podczas Gali Szkoły Dialogu w Warszawie, planowanej w styczniu 2015 roku. 

  2. Wszystkie szkoły, które zrealizowały w wyznaczonym terminie projekt uczniowski otrzymują tytuł oraz dyplom Szkoły Dialogu, a także zestaw książek dla szkolnej biblioteki.
     
  3. Dla finalistów oraz laureatów konkursu przewidziane są dodatkowe nagrody zarówno dla szkoły jak i indywidualnych uczniów biorących w udział w programie. Zwycięska grupa uczniów otrzymuje dodatkowo dwudniowy wyjazd studyjny do miejsc związanych z polsko-żydowską historią.


V. PRAWA AUTORSKIE

  1. Przystępując do projektu Szkoła wyraża bezterminową zgodę na nieodpłatne i nieograniczone terytorialnie używanie przez Fundację Forum Dialogu materiałów przesłanych przez Szkołę w toku trwania warsztatów lub jako projekt konkursowy. Forum zastrzega sobie prawo do przetwarzania tych materiałów w celach związanych z promocją i dokumentacją programu edukacyjnego Szkoła Dialogu i działań Forum.

  2. Uczestnicy zobowiązują się nie nadsyłać materiałów, które naruszają prawa do wizerunku i prawa autorskie osób trzecich. W przypadku naruszenia ww praw ponoszą oni pełną i wyłączną odpowiedzialność wobec osób, których prawa zostały naruszone.

  3. Uczestnicy zobowiązują się do zamieszczania na wypracowanych w ramach programu materiałach informacji, że powstały one w toku realizacji projektu „Szkoła Dialogu" – projektu edukacyjnego Fundacji Forum Dialogu.


Mapa

Aktualności

 

Bądź na bieżąco

Zostaw nam swój adres e-mail a poinformujemy Cię o nowych projektach i ciekawych wydarzeniach
Regulamin