I. ZASADY OGÓLNE
II. SZCZEGÓŁOWY OPIS SKŁADOWYCH PROJEKTU UCZNIOWSKIEGO:
WYCIECZKI I SPRAWOZDANIA
W ramach warsztatów prowadzonych przez trenerów Forum Dialogu uczniowie zdobywają wiedzę dotyczącą kultury żydowskiej, jak i umiejętności potrzebne przy realizacji projektu: uczą się planować działania, wybierają liderów grupy, rozdzielają zadania. Uczestnicy pod okiem trenerów zdobywają narzędzia i wiedzę, które pozwolą im na samodzielne stworzenie wycieczki, związanej z dziedzictwem żydowskim w ich miejscowości.
a) Wycieczka stanowi pierwszy element projektu. Uczniowie przygotowują wycieczkę po miejscach związanych z dziedzictwem żydowskim i kulturą żydowską w swojej miejscowości.
b) Wycieczka przygotowywana jest samodzielnie przez uczniów, przy wsparciu merytorycznym oraz technicznym trenerów Fundacji i nauczyciela - opiekuna projektu.
c) Uczniowie rozpoczynają przygotowania do wycieczki w trakcie II warsztatu z trenerami Fundacji. W trakcie spotkania dokonują podziału zadań oraz ustalają kto będzie liderem/liderami projektu. Pomiędzy II a III warsztatem zadaniem uczniów jest zebranie informacji na temat lokalnego dziedzictwa żydowskiego oraz zaplanowanie trasy wycieczki. Podczas zbierania informacji bardzo ważne jest, aby uczniowie korzystali z różnorodnych źródeł: lokalnych monografii na temat historii Żydów, zbiorów dokumentów dostępnych w lokalnych archiwach, bibliotekach, muzeach, dokumentów i materiałów instytucji publicznych, punktów turystycznych, organizacji pozarządowych, lokalnych ksiąg Pamięci oraz Internetu. Niezwykle cenne są również wywiady ze starszymi członkami lokalnej społeczności.
d) Uczniowie prezentują swoją wycieczkę po raz pierwszy podczas III warsztatu trenerom Fundacji (tzw. „wycieczka próbna"). Wówczas grupa wspólnie z trenerami analizuje jej przebieg i wyciąga wnioski, które mają pomóc w dopracowaniu wycieczki, która będzie prezentowana społeczności lokalnej w późniejszym terminie (tzw. „wycieczka konkursowa").
e) Po zakończeniu cyklu warsztatów, przy wsparciu nauczyciela – opiekuna projektu, uczniowie przeprowadzają "wycieczkę konkursową" dla wybranej przez siebie grupy mieszkańców. Jej odbiorcami powinni być przedstawiciele społeczności lokalnej: rodzice, dziadkowie, władze miasta, przedstawiciele instytucji publicznych i organizacji pozarządowych, nauczyciele, rówieśnicy. Wybór grupy odbiorców należy do uczniów.
f) Forma wycieczki jest dowolna, zachęcamy jednak do stosowania form aktywnych, włączających uczestników w przebieg zwiedzania. Może być to spacer prowadzony przez uczniów-przewodników, bieg patrolowy, gra miejska etc. Należy jednak pamiętać, aby forma i tryb wycieczki dopasowane były do grupy odbiorców. Uczniowie decydują również o elementach dodatkowych wycieczki - takich jak happeningi, inscenizacje, pokazy filmów i zdjęć, konkursy, warsztaty etc.
g) Zarówno w trakcie przygotowań do tzw. „wycieczki próbnej", jak i „wycieczki konkursowej" uczniowie pozostają w kontakcie z trenerami Fundacji. Trenerzy udzielają rad i wspierają uczniów w realizacji projektu. Na podstawie informacji od uczniów przygotowują także raport trenerski z przygotowań wycieczki, który brany jest pod uwagę przy ocenie projektu uczniowskiego.
2. Sprawozdanie
a) Sprawozdanie stanowi drugi równoważny element projektu uczniowskiego. Po przeprowadzeniu "wycieczki konkursowej" uczniowie przygotowują dokumentację z jej przebiegu oraz zdobytych materiałów i informacji na temat lokalnego dziedzictwa żydowskiego.
b) Sprawozdanie powinno zawierać następujące informacje:
c) Forma sprawozdania jest dowolna - zachęcamy jednak do tworzenia takich sprawozdań, które będą trwałym nośnikiem zebranych przez uczniów informacji, to znaczy będą mogły być prezentowane wielokrotnie, szerokiej grupie odbiorców. Do form takich zaliczamy m.in.: audio przewodniki, przewodniki drukowane z możliwością wielokrotnego powielania, filmy ,słuchowiska, strony internetowe, wystawy, blogi etc. Trwałość projektu uczniowskiego jest jednym z najważniejszych kryteriów jego oceny.
d) Sprawozdanie należy dostarczyć do biura Fundacji w terminie wskazanym w Zasadach Ogólnych Regulaminu.
III. KRYTERIA OCENY PROJEKTU UCZNIOWSKIEGO
a) Wpływ projektu i jego trwałość (wpływ projektu na środowisko lokalne oraz zasięg jego oddziaływania, perspektywy wykorzystania zdobytego materiału w przyszłości, możliwość jego wielokrotnego używania i przekazania dalej społeczności lokalnej). Punktacja: od 0 do 10 punktów.
b) Aspekty merytoryczne (rzetelność prezentowanych informacji, trafność podjętego tematu w konkretnym środowisku lokalnym). Punktacja: 0 – 7 punktów.
c) Zaangażowanie i samodzielność uczniów (wkład pracy uczniów w projekt, kreatywność oraz dodatkowe działania podjęte przez uczniów w ramach pracy nad projektem , praca w grupie). Punktacja : 0 – 5 punktów.
d) Estetyka projektu (forma sprawozdania i jej trwałość , przejrzystość przedstawienia informacji). Punktacja: 0 – 3 punkty
3. Zwracamy uwagę, że najważniejszym kryterium oceny, dającym możliwość zdobycia największej liczby punktów, jest kryterium trwałości projektu.
IV. GALA SZKOŁY DIALOGU
V. PRAWA AUTORSKIE